miércoles, 22 de diciembre de 2010

Talleres de comercio justo







Tallers de "Finestra al sud" per els alumnes de 2º de ESO


Aquest any hem volgut donar un missatge clau pel consum responsable: que hem de saber comprar.No és possible despertar a qui simula estar dormit i es deixa emportar per la febre consumista del Nadal, però tu, aquest Nadal compra ben despert! Hem de saber què compram i recordar que canviar el món anant de compres és possible.


Què és el Comerç Just?

El comerç just “humanitza” el comerç internacional i és una de les maneres que els consumidors i ciutadans tenim per deixar de col·laborar amb un sistema comercial que provoca pobresa i marginació per participar en canvi en la construcció d’un món més just.

Cada compra que feim és un vot per un sistema o un altre. Si compram de manera conscient ho podem fer basats en valors com ara la justícia, la solidaritat i el respecte al medi ambient. Des de l’obertura de les primeres botigues de comerç just (finals dels anys 60 a Holanda, finals dels anys 80 a Espanya), el moviment del comerç just ha anat perfilant els seus principis que garanteixen un tracte comercial equitatiu entre productors i consumidors.

Els principis del comerç just són els següents:
- Donar accés al mercat als productors tradicionalment desfavorits i exclosos del sistema comercial habitual.

- Pagar un preu just al productor (camperols o artesans) que cobreixi els costos de producció, permeti una vida digna i deixi un marge per projectes comunitaris o productius.

- Les relacions comercials entre els productors i les importadores del Nord són basades en la transparència i l’equitat i són a llarg termini per a que els productors puguin planificar el seu desenvolupament.

- Les importadores del Nord han de pagar una part del valor de la compra quan fan la comanda (pagamenta avançat). Així, els productors poden comprar el material necessari i cobrir les seves necessitats fins al lliurament de la comanda sense haver de demanar un préstec i passar a dependre del prestador.

- S’eviten els intermediaris inútils, sobretot els especuladors. Les importadores assessoren els productors perquè els seus productes tenguin èxit als mercats consumidors: normativa sanitària, normes de qualitat, disseny, moda, etc.

http://www.saltrasenalla.org